divendres, 11 de gener del 2013

PAC 3: Projecte TIC i aprenentatge significatiu (Base Kite: El projecte en forma de cas)

A continuació us mostro en forma de cas el Projecte realitzat a la PAC 3, tot prenent com a referència la base Kite.
 
ON SÓN ELS MOTS DESAPAREGUTS DE LA NADALA?
Cas 2013-1
Síntesi destacant l'aprenentatge que es pretén
Els alumnes de P5 de l'escola pública Dr. Alberich i Casas de Reus han après la cançó del “Caga tió” a l'hora de música, i l'han estat practicant mitjançant imatges i analitzant-la per poder trobar els mots desapareguts de la nadala en l'activitat en l'ordinador, trobant les imatges i els mots corresponents per completar els espais buits, per finalment cantar la nadala ometent-los.
Índex
Contingut
Observacions
Context general
Experiència en ensenyament
3 anys.
Durant aquests tres anys des de que vaig finalitzar els estudis de magisteri, exceptuant que vaig estar treballant de mestra de reforç en una escola durant sis mesos, he anat realitzant diverses substitucions que m'han anat sorgint fins ara.
Experiència / Nivell d'expertesa en l'ús de TIC
En faig ús tant a l'escola, si en disposa, com a casa.
A les escoles on he estat treballant, totes disposen d'aula d'informàtica i la majoria, també de pissarres digitals a l'aula.
Tipus d'escola
Primària.
Tot i ser mestra de primària, en totes les escoles que he treballat, es cursen estudis des d'educació infantil fins a batxillerat.
Localització del centre
L'escola on s'ha realitzat l'activitat que plantegem en el nostre cas, està situada en una zona perifèrica de la ciutat de Reus (Baix Camp).
En el cas plantejat, el fet que l'escola estigui situada a aquesta zona, comporta que hi hagi un considerable nombre d’immigrants. Alhora, es tracta d'una escola que té molt ressò a la ciutat i per aquest motiu també hi trobem famílies de classe mitjana.
Connexió
Internet.
A l'escola que ens ocupa, es disposa de red inalàmbrica per tots els ordinadors dels que disposa el centre.
Localització dels recursos tecnològics
Aula d'informàtica i classe.
D'una banda, a l'aula d'informàtica es disposa d'un projector i 16 ordinadors, el qual va molt bé per a treballar amb mig grup. D'altra banda a la classe només es disposa d'un sol ordinador.
Situació socio-econòmica dels alumnes
Classe baixa i mitjana.
Els alumnes que formen part de la classe baixa, són bàsicament immigrants.
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
P5 d'Educació Infantil (5 anys)
A l'aula es troben diferents ritmes i nivells d'aprenentatge
Àrea / unitat
Llenguatge musical, informàtica i llengua.
S'han coordinat diverses àrees per a dur a terme el ca plantejat.
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Analitzar la nadala “El Caga Tió” des de diferents punts de vista.
Primerament calia aprendre la nadala per poder-la cantar posteriorment. A continuació, per reforçar l'aprenentatge d'aquesta i alhora potenciar la lectura, calia completar els espais en blanc amb els mots i les imatges corresponents a partir de l'activitat TIC. Finalment, es cantaria la nadala ometent els mots desapareguts a l'activitat TIC.
Nivell d'aprenentatge esperat
Lectura i posterior comprensió de la nadala.
Ha servit per reforçar la lectura dels alumnes.
Tipus d'activitat
Aplicar les TIC.
Hi ha una part grupal i una altra individual.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Windows 7 i Microsoft Word.
----
Raó per la qual la fa servir
Per tal de motivar als alumnes en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge.
Aquest tipus d'activitats motivem als als alumnes, ja que són força senzilles d'utilitzar i alhora són diferents maneres de treballar de les habituals a l'aula.
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
Cal que els alumnes treballin la lectura, així com també la memorització de la nadala i la seva comprensió.
El problema que es planteja està ben estructurat, ja que es reforcen continguts treballats anteriorment i alhora requereix un nombre limitat de regles i principis, i les respostes han de ser concretes. Es tracta també d’un problema poc complex ja que implica un conjunt restringit de factors i variables. I finalment, el tema tractat faria referència al camp de llengua.
Dificultats trobades
Alumnes que no saben llegir o tenen poca fluïdesa lectora.
Al llarg de l'activitat hem trobat alumnes que omplien els espais en blanc sense fixar-se en les diferents imatges i mots. D'altres, col·locaven les imatges al seu lloc, però no els mots.
Ajuda / col·laboració emprada
D'una banda, repassar la nadala durant estones lliures tant amb el mestre de música com amb la tutora. D'altra banda, a l'hora de llengua, s'ha creat un llibre sobre la nadala on s'ha pogut treballar cada frase de manera individual amb un dibuix que la representés.
----
Rol del professor
El professor s'encarrega de dirigir i guiar als estudiants, tot proporcionant activitats estructurades i orientacions explícites.
Al ser una classe on hi ha molta diversitat, és a dir, molts ritmes de treball diferents, cal que el professor ho tingui en compte a l'hora de preparar les diferents activitats.
Rol de l'estudiant
L'estudiant explora, investiga, descobreix conceptes i les relacions que existeixen.
L'estudiant ha de revisar aquells conceptes que ja té apresos en la seva memòria i relacionar-los amb el seu significat.
Resultats
Observacions
Els alumnes han realitzat les diverses activitats plantejades correctament.
Primerament es canta la nadala per tal de recordar-la, posteriorment duen a terme l'activitat TIC, i finalment, en una propera sessió, es canta la nadala ometent els mots corresponents per comprovar que en reconeixen el nom.
Avaluació de l'aprenentatge
Cantar la nadala a partir de l'activitat TIC realitzada, tot tenint en compte les diferents imatges i els mots cercats.
Quan els alumnes canten la nadala seguint amb el dit cada frase a l'ordinador, molts d'ells s'adonen dels seus errors i els poden rectificar.
Lliçó apresa pel professor
Cal que les activitats estiguin estructurades pas a pas per tal de que sigui més clar per als alumnes i cal repetir totes les consignes les vegades que facin falta per a què tots els alumnes ho entenguin. Cal estar pendent de les tasques realitzades pels alumnes i sobretot d'aquells que presenten alguna dificultat durant la realització de l'activitat.
El docent ha d'estar sempre pendent i predisposat a ajudar als seus alumnes, independentment del problema que els hagi sorgit i el ritme de treball que necessitin.




 
                                          HISTÒRIA COMPLERTA                                          
Entrevistador: Bon dia Alba, volem agrair-te que ens hagis concedit aquesta entrevista.
Professora: Gràcies a vosaltres per comptar amb mi per fer-la.
Entrevistador: Primerament ens agradaria demanar-te si pots compartir amb nosaltres alguna experiència sobre l'ús de les tecnologies a l'aula.
Professora: Doncs sí, aprofitant la proximitat de les festes nadalenques a l'escola pública Dr. Alberich i Casas de Reus, els alumnes de P5 han après la cançó del “Caga tió” a l'hora de música, i l'han estat practicant mitjançant imatges i analitzant-la per tal de poder trobar els mots desapareguts de la nadala en una activitat posterior a l'ordinador. Es tracta d'una activitat on cal cercar les imatges i els mots corresponents per completar els espais buits, per finalment cantar la nadala ometent-los.
Entrevistador: En aquest centre, quin és el nivell socioeconòmic del alumnes?Professora: L'escola està situada en una zona perifèrica de la ja esmentada ciutat de Reus (Baix Camp). El fet que l'escola estigui situada a aquesta zona, comporta que hi hagi un considerable nombre d’immigrants i per tant d'un nivell socioeconòmic baix. Alhora, es tracta d'una escola que té molt ressò a la ciutat i per aquest motiu també hi trobem famílies de classe mitjana.
Entrevistador: El centre disposa de connexió a Internet?

Professora: Sí, es disposa de red inalàmbrica per tots els ordinadors del centre.
Entrevistador: Què ens pots explicar sobre els recursos tecnològics?
Professora: D'una banda, a l'aula d'informàtica hi ha un projector i 16 ordinadors, el qual va molt bé per a treballar amb mig grup. D'altra banda, a la classe només es disposa d'un sol ordinador.
Entrevistador: Tornat al tema de l'experiència sobre l'ús de tecnologies a l'aula que ens has comentat anteriorment, ens pots explicar quines activitats es van planificar?Professora: En primer lloc, calia analitzar la nadala “El Caga Tió” des de diferents punts de vista. Per fer-ho, van haver d'aprendre la nadala per poder-la cantar posteriorment. A continuació, per reforçar l'aprenentatge d'aquesta i alhora potenciar la lectura, calia completar els espais en blanc amb els mots i les imatges corresponents a partir de l'activitat TIC. Finalment, es va cantar la nadala ometent els mots desapareguts a l'activitat TIC.
Entrevistador: Quin va ser el nivell d'aprenentatge esperat i la relació de l'activitat amb l'ús de les tecnologies?
Professora: El nivell d'aprenentatge que s'esperava era millorar la lectura dels alumnes i la posterior comprensió de la nadala. Per a fer-ho més amè i tenint l'oportunitat d'utilitzar les TIC, es va crear una fitxa on com ja he exposat, calia completar els espais en blanc amb els mots i les imatges corresponents i així completar la nadala.
Entrevistador: Et vas trobar amb alguna dificultat al llarg de les activitats?  

Professora: Si, hi havia alumnes que no sabien llegir o tenien poca fluïdesa lectora i com a conseqüència, al llarg de l'activitat hem trobat alumnes que omplien els espais en blanc sense fixar-se en les diferents imatges i mots.  D'altres, col·locaven les imatges al seu lloc, però no els mots.
Entrevistador: T'has coordinat amb altres docents del centre per a realitzar l'activitat?   
Professora: Sí, amb el mestre de música per tal d'ensenyar-los la cançó.
Entrevistador: Quin va ser el rol del professor i el rol dels alumnes?
Professora: El professor s'encarregava de dirigir i guiar als estudiants, tot proporcionant activitats estructurades i orientacions explícites. Al ser una classe on hi ha molta diversitat, és a dir, molts ritmes de treball diferents, cal que el professor ho tingui en compte a l'hora de preparar les diferents activitats. Fent referència al rol dels estudiants, es tractava d'explorar, investigar, i descobrir nous conceptes i les seves relacions. L'estudiant havia de revisar aquells conceptes que ja tenia apresos en la seva memòria i relacionar-los amb el seu significat.
Entrevistador: Hi ha alguna observació que et va cridar l'atenció al llarg de les activitats?
Professora: Doncs sí, a l'activitat TIC, quan els alumnes cantaven la nadala seguint amb el dit cada frase a l'ordinador, molts d'ells s'adonaven dels seus errors i els podien rectificar.
Entrevistador: Per anar acabant, ens pots exposar alguna lliçó apresa com a docent?
Professora: En aquest aspecte, dir que cal que les activitats estiguin estructurades pas a pas per tal de que sigui més clar per als alumnes i cal repetir totes les consignes les vegades que facin falta per a què tots els alumnes ho entenguin. Cal estar pendent de les tasques realitzades pels alumnes i sobretot d'aquells que presenten alguna dificultat durant la realització de l'activitat. En definitiva, el docent ha d'estar sempre pendent i predisposat a ajudar als seus alumnes, independentment del problema que els hagi sorgit i el ritme de treball que necessitin.
Entrevistador: Doncs si et sembla, ho deixem aquí. Moltes gràcies pel teu temps.
Professora: Gràcies a vosaltres, ha estat tot un plaer!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada